Naše firma Elcool provádí servis tepelných čerpadel, které jsme nemontovali my, ale jiná montážní firma. Při těchto výjezdech na servis tepelných čerpadel různých značek se často setkáváme s velice špatně odvedenou prací, dokonce někdy s montáží provedenou tak prasácky (promiňte mi ten výraz), že jde o život. Zejména u zapojení elektřiny. Zrovna nedávno byl kolega na servisu jednoho tepelného čerpadla, a jako chlaďař, elektrikář byl zhrozený zapojením hydraulického okruhu (obr.1)
Ještě víc ho šokovalo, jak byla provedena elektřina. V rozvaděči byl jistič 64A, který nevypne ani při zkratu, a může skončit požárem. Ze spodní strany rozvaděče trčel kabel, na kterém visela zásuvka ve vzduchu, aniž by byla řádně připevněna ke zdi. Tady už to je opravdu o život (obr.2).
Další věcí, se kterou se často setkáváme, že zákazník doplatí konečnou fakturu – hlavně proto, že je to podmínka čerpání případné dotace – a to i přesto, že nemá instalaci dokončenou, nebo tepelné čerpadlo nefunguje, jak má. Příklad z praxe: zákazník doplatil fakturu do 100%, montážník odjel a nedopojil prostorový termostat. Takže když zákazník potřebuje snížit nebo zvýšit teplotu topné vody, volá panu montážníkovi a on mu to na dálku milostivě ovládá. TŘI ROKY! Klobouk dolů před trpělivostí zákazníka.
Tepelné čerpadlo je poměrně nákladná záležitost, má dělat radost nejen bezchybnou funkcí, ale montážní firma by ho měla namontovat tak, aby to zákazníka těšilo i na oko. A hlavně musí být tepelné čerpadlo VŽDY namontováno bezpečně. A musí být vše podle norem a vyhlášek, se rozumí samosebou.
Tento problém má dvě roviny.
1. Zákazník převezme i blbě namontované tepelné čerpadlo v dobré víře, že se to pak nějak už doladí. Asi mu to i montážník slíbí. Co montážníka motivuje k tomu, aby slib splnil? NIC! Peníze už má přece doma, a nebrat telefon, neodpovídat na mejly je tak jednoduché. Však dá zákazník jednou pokoj, až ho to omrzí.
2. Montážní firma (montážník živnostník) tepelné čerpadlo sice namontuje, ale neprovádí u něj servis. Tím pádem se nemusí už se zákazníkem nikdy vidět a tudíž nenese odpovědnost za špatně namontované tepelné čerpadlo. Řada těchto firem se drží hesla Nikdo nemůže splnit, co já můžu slíbit. Takže zákazníkovi slíbí cokoliv a OPĚT: co montážníka motivuje k tomu, aby slib splnil? NIC! Peníze už má přece doma, a nebrat telefon, neodpovídat na mejly je tak jednoduché. Však dá zákazník jednou pokoj, až ho to omrzí.
Řešení u první roviny problému je jednoduché: Nepřebírejte špatně namontované tepelné čerpadlo, neplaťte konečnou fakturu hned, nechte si tam nějakou rozumnou dobu na vyzkoušení. Pokud nepoznáte, jestli je tepelné čerpadlo dobře namontované, řekněte někomu, kdo tomu rozumí, ať vám to zkontroluje. Přece je dneska normální, že si berete automechanika ke kupovanému vozu, máte stavební dozor, i když stavíte jen chlívek, obrátíte se na finančního arbitra, když vás bere pojišťovna na hůl. a to jde i o menší částky, než stojí kompletní tepelné čerpadlo. Věnujte i tomu zvýšenou péči a vychovávejte spolu s námi nepoctivé a lajdácké firmy, ať zmizí z trhu, když to nechtějí dělat kvalitně a bezvadně.
Řešení u druhé roviny problému je ještě jednodušší: vybírejte si na montáž tepelného čerpadla výhradně firmy, které zároveň provádí servis. U takové firmy máte záruku, že se k vám bude vracet po dobu životnosti tepelného čerpadla, a pokud by ho namontovali hned na začátku špatně, sami si to budou muset opravit a to ZADARMO! Je to jejich montáž, jejich problém. A navíc vám odpadá starost, kde budete v sezóně hledat servisáka. Až udeří mrazy a vám přestane tepelné čerpadlo topit. Jak to máte vyřešené?
Protože nás štve přístup neseriózních firem, zavedli jsme službu zákazníkům: arbitr tepelného čerpadla. My umíme erudovaně posoudit, jestli je tepelné čerpadlo namontované správně a bezpečně. Jsme chlaďaři a elektrikáři, a tepelným čerpadlům rozumíme. Ozvěte se nám na naše kontakty, pomůžeme vám s tím. Od teď už v tom nejste sami, bojujeme spolu za vás. Váš Elcool
Ještě pár hrůz, které denně zažíváme:
…a taky jedna pěkná instalace, ať jen nehaníme